Het nieuwe leren is al heel oud

Posted on 6 juli 2010

0


Ooit in het onderwijsmuseum in Rotterdam geweest? Dan heb je waarschijnlijk de dorpsschool uit 1662 wel eens gezien. Kinderen zitten aan tafeltjes in groepjes bij elkaar en maken hun schoolwerk. Als het af is, brengen ze het naar de meester, die hun werk nakijkt. De meesters waren onderbetaald, ondergewaardeerd en slecht opgeleid.

Dorpsschool in 1662 (Jan Steen)

Dorpsschool in 1662 (Jan Steen)

Zelfstandig werken, samenwerken in groepjes… Waarom klinkt dat zo bekend?
Onder het motto ‘we moeten toch iets, er is de laatste tijd veel te weinig veranderd in het onderwijs’ stond er halverwege de jaren negentig een groep mensen op die onderwijsvernieuwing meende door te moeten voeren. Waar echter elke onderwijskundige in het eerste jaar de boodschap erin gestampt krijgt (we stampen niet veel, maar die was wel duidelijk) dat je voor elke verandering draagvlak moet creëren en vooral niet van bovenaf opgelegde veranderingen moet proberen door te voeren, dacht de maffia van het Nieuwe Leren top-down alles wel voor elkaar te krijgen. Verandering om de verandering is niet goed, maar zonder visie of wetenschappelijke onderbouwing zou je niet eens veranderingen moeten mogen invoeren!
Wat is het nieuwe leren? Volgens Pieter Hilhorst betekent het nieuwe leren onder andere samenwerken, zelfstandig werken, het integreren van ICT in het onderwijs en zelfregulatie van het leren. Maar is er nou echt niemand die erover nadenkt hoe je dit soort dingen moet invoeren? De enigen in het onderwijs die echt zelfstandig zijn zijn de docenten, en die zijn daardoor zo eigenwijs dat ze niets aannemen van mensen die niet uit de praktijk komen. En zelfregulatie van het leren – werkte het maar zo goed als dat het klinkt. Het is allang bewezen dat leerlingen met minimale begeleiding helemaal de weg kwijtraken. Om over ICT in het onderwijs maar niet te beginnen – er is nog steeds geen overtuigend bewijs dat het echt beter werkt. Het enige van het nieuwe leren dat ook echt daadwerkelijk ergens op gebaseerd is, is het samenwerken. Daar leren leerlingen ook écht van. Maar dat wist Vygotsky in 1978 ook al.

History will teach us nothing
, zong Sting. Wat moeten we leren van het dorpsschooltje uit 1662? Het huidige onderwijs lijkt erg veel op het onderwijs van vlak na de middeleeuwen, tot aan de lerarensalarissen aan toe. Maar het grote verschil met 1662 is dat we nu veel beter zouden moeten weten dan dit.
History will teach us nothing? Educational sciences should teach you some things.

Advertenties
Posted in: column